«At noe som egentlig ble startet for moro skyld skulle bli så populært, hadde jeg aldri tørret å tro på!» – Leiv Kåre Larsen
Rock Taxi har både en kort og en lang historie;
Den korte versjonen er at Rock Taxi ble etablert i 2008, først som Hard Rock Taxi, for senere å endre navn til Rock Taxi i 2010. Fra å ha én bil i 2008, så har firmaet gradvis ekspandert til nå å ha 3 biler og 6 ansatte.
Den lange versjonen har derimot mer utfyllende informasjon…
Foruten at grunnlegger Leiv Kåre Larsen alltid har vært interessert i musikk og hatt en trang på å gjøre ting på sin egen måte, må vi tilbake til 2005 for å finne opphavet til Rock Taxi.
I 2005 startet Leiv Kåre å kjøre drosje, da som ansatt hos en annen drosjeeier. I helgene ble det ofte spilt sanger fra Leiv Kåre sin egen musikksamling, og det viste seg at kundene satte pris på en litt annerledes tur til byen. Ikke lenge etterpå ble det bestilt visittkort hvor det blant annet sto påført «taxien som rocker».
Etter noen år som ansatt, ønsket Leiv Kåre å starte for seg selv. Bilen, en VW Touran, ble bestilt med den største lydpakken VAG kunne levere. Dette viste seg derimot å ikke ha den punchen Leiv Kåre ønsket seg, og det første besøket hos Bilradiospesialisten ble avlagt, mne kun med et pristilbud som resultat
På tampen av 2008 og starten av 2009 slo finanskrisa inn i drosjenæringa. Kjøringen gikk ned og det ble kamp om kundene. Leiv Kåre hadde to valg, enten å avvikle eller å ta opp kampen om kundene. Pristilbudet fra Bilradiospesialisten ble hentet frem, og ned bar det til regnskapsavdelinga. De påpekte derimot at dette ikke kunne føres, da et slikt musikkanlegg ikke var nødvendig i en drosje. Med andre ord måtte det bevises at det var nødvendig for bedriften for at det kunne bli ført i regnskapet. Summen av at finanskrisa slo inn, at originalanlegget var for dårlig i bilen og at regnskapsavdelinga gjorde seg vrang, gjorde at firmaet endret navn fra kjedelige Leiv Kåre Larsen Taxi til Hard Rock Taxi. Regnskapsavdelinga var ikke helt fornøyd, det til tross for at det «kun» var snakk om et anlegg til 30.000 kr.
Det registrerte nummeret på bedriften var ganske knotete, og takket være en bekjent i Telenor ble det disket opp hele 22 forskjellige telefonnummer som var adskillig lettere å huske. Det endte med 95 777 666. Det bar så ut til Rått Design, hvor logo, firmanavn og nummer ble lagt på bilen. Og litt etter litt ble navnet mer kjent og en etter en begynte å ringe.
Våren 2009 ble Hard Rock Taxi intervjuet av studenter på UIS. Sommeren 2009 ble Hard Rock Taxi intervjuet av TV2 og innslaget ble sendt på 21-nyhetene over det ganske store land. Høsten 2009 ble Leiv Kåre bedt om å holde foredrag for studenter på UIS om markedsstrategi og –taktikk.
Dette ble det derimot takket nei til, da Leiv Kåre sa at foredraget ville være over på 5 minutt, «fordi hvis man gjør noe man liker, så gjør man det ofte bra. Eneste utfordringen er at om man gjør det bra, må man ikke miste fokus. For man kan fort miste sidesyn og ikke se hva som kan være rundt neste sving. Har man da investert i for mye for fort, kan det raskt bli problematisk når den første store bakken butter imot, når alle har prøvd «det siste nye». Da hjelper det ikke om man gjør det bra lengre, for man har investert basert på den største nedoverbakken, og uansett forhold vil ingenting kunne gi nok drivkraft for å komme seg opp igjen etter så stor medgang. Man må se konjunkturene av markedet, og lære av andres historikk og statistikk – og ikke gjøre de samme feilene som andre har gjort forut».
Vinter 2009 ble Hard Rock Taxi intervjuet av NRK Rogaland. Innslaget ble sendt i ei uke på lokal-tv, og NRK valgte å sende hele innslaget pluss litt til på Norge Rundt. Våren 2010 var det stopp for Hard Rock Taxi.
Hard Rock Café hadde sett innslagene og truet med sak om navn og logo ikke ble endret. Istedenfor å gå til kamp mot en så stor aktør, til tross for at bil med logo ble forevist Hard Rock Café Oslo våren 2009, valgte Leiv Kåre å endre alt. Den gjeldende logo var tross alt kun kopiert fra nett, og firmateksten hadde store likhetstrekk med Hard Rock Café. Leiv Kåre gikk sammen med to bekjente og kladdet, skisset og tegnet ny egenprodusert logo, og navnet ble endret til Rock Taxi. Så bar det til Kelly’s å få fjernet gammel reklame og lagt på ny.
Takket være mye medieomtale, kundeanbefalinger og egeninnsats, hadde Rock Taxi etter hvert blitt ganske så populært. Musikkanlegget hadde gått fra spede 30.000 til over 100.000 – og regnskapsavdelinga måtte bare akseptere at det nå var behov for det.
I 2011 ble VW Touran pensjonert til fordel for en større bil, en Mercedes Benz Sprinter 2011. Få aktører kunne ta imot og helfoliere en slik bil, og det endte av flere grunner hos Rumag. Her ble derimot logoen og firmanavn retusjert, og det er den logoen som står på bilene den dag i dag.
I 2013 ble Rock Taxi tildelt ett løyve til, og inn kom den tidligere pensjonerte VW Touran. Denne gikk som drosje inntil 2014 da den ble byttet ut med en Toyota Prius.
VW Touran er fortsatt i bedriften, men kjører ikke lengre som ordinær drosje. I 2014 fikk Rock Taxi enda ett løyve til, og en ny og enda større Mercedes Benz Sprinter 2014 ble satt i drift. Musikk har alltid stått i fokus hos Rock Taxi, og anlegget i bilene har til stadighet blitt utvidet. Likeså har det også blitt investert i mer komfort, som seter, belysning og aircondition.
Bedriften er i fortsatt vekst, og det er planer om å investere i både limousin og turbuss. Det må derimot skje i takt med økonomi, ansatte og kundeoppdrag. Vi vil med det samme takke alle våre trofaste kunder som har gjort denne utviklingen mulig!
«Hadde noen sagt til meg i 2008 at jeg i 2014 skulle eie 4 biler, hvor blant annet to av dem er biler til langt over millionen, hadde jeg ikke kunne gjort annet enn å le og bedt de drømme videre» – Leiv Kåre Larsen